Håll koll på märkningen och gör rätt! ... 16 februari 2021

Läkemedelsverket har granskat märkning och marknadsföring för 20 kosmetiska produkter inköpta från 10 webbutiker vilka riktar sin försäljning till den svenska marknaden. Undersökningen visade att endast 5 av 20 produkter uppfyllde kraven i regelverket. 
Exempel på otillåtna marknadsföringspåståenden som upptäcktes

”utan parfym” fastän produkten innehöll parfym enligt ingrediensförteckningen"effekt på eksem, psoriasis och akne”. Produkter för behandling av eksem, psoriasis och akne ses inte som kosmetiska produkter, dessa ses som läkemedel”fri från” ämne som är förbjudet i kosmetiska produkter. Det är inte tillåtet att påstå att kosmetiska produkter är fria från ämnen som är förbjudna i kosmetiska produkterPåstående ”fri från” ämne som är tillåtet i kosmetiska produkter. Det är inte tillåtet att använda marknadsföring som är nedsättande mot ingredienser som får användas i kosmetika. Exempel på ingredienser som får användas lagenligt är tillåtna konserveringsmedel däribland vissa parabener”ej testad på djur” fastän testning av kosmetiska slutprodukter på djur förbjöds år 2004 och det sedan år 2013 finns ett fullständigt förbud att sälja kosmetika där slutprodukter eller ingredienser har testats på djur