Europa har en välutvecklad kosmetikaindustri. Handeln med länder utanför Europa beräknas till 164 miljarder kr.
Eviderm har haft ett möte på tema Export av Kosmetika i samarbete med Association of Swedish Beauty Brands och Business Sweden.
Funderar du på vad som krävs för att uppfylla nya regler för marknadsföring av kosmetika? Vad står det i annonserna? Har du behov av att spetsa till marknadsföringen? När duger det med konsumenttester? In vitro-tester? Hur gör man effekttester? Instrument?
Dessutom kommer vi att belysa gränsen mellan estetisk kirurgi och skönhetstjänster. Vilket ansvar har hudterapeuten? Vilka roller har Konsumentverket, Läkemedelsverket och Socialstyrelsen?
Eviderm lär dig hur du kan bli tydligare och mer ansvarsfull i din marknadsföring och hur du granskar annonser och bevisen i olika typer av rapporter.
Program:
Kursledare är Marie Lodén, docent i dermatologi med 30 års erfarenhet av hudprodukter, författare till boken "Ren, mjuk och vacker. Kemi och funktion hos kosmetika" och nu VD för Eviderm Institute. Tillsammans med Marie medverkar:
Effekt, säkerhet och miljöpåverkan hos kosmetika får en allt större uppmärksamhet. Konsumentorganisationer och domstolar kräver bättre bevis för påstådda effekter. Djurtester är inte enbart förbjudna på färdiga produkter utan sedan den 13 mars 2013 också förbjudna på ingredienser. Samtidigt är många oroliga över produkternas säkerhet och ”Fri från.. ” har blivit allt vanligare säljargument.
Kraven på tillverkare av hudvårdsprodukter ökar. Många nya aktörer och nya ingredienser ser dagens ljus. Begrepp som "cosmeceuticals" och "aktiv" hudvård blir allt vanligare.Samtidigit skärps lagstiftningen och den 11 juli träder den nya kosmetikförordningen i full kraft.
Hur glädjer vi konsumenten? Hur gör vi för att välja ingredienser och skapa framgång i alla led? Med bredare perspektiv kan vi skapa bättre produkter, starkare produktlöften och undvika vilseledande marknadsföring!
Eviderm inbjuder till en händelserik temadag den 21 maj där aktörer i branchen kommer till tals. Vi får möta råvaruleverantörer, tillverkare av kosmetika och de som jobbar nära konsumenten, som hudterapeuter, bloggare och detaljister. Speciellt inbjuden är Konsumentverkets Generaldirektör Gunnar Larsson som berättar om Marknadsdomstolens och KOs syn på marknadsföring av kosmetika.
Vi kommer också att skvallra om den amerikanska myndigheten FDA:s varningsbrev och vad EU:s nya kosmetikförordning innebär.
Medicintekniska produkter ökar sina marknadsandelar och når kunden snabbare än läkemedel. Men regelverket kan vara snårigt. Eviderm ger dig som vill utveckla eller importera medicintekniska produkter för huden ett praktiskt angreppssätt som ökar förståelsen och ger smartare implementering.
I kursmaterialet ingår bland annat förslag till Standardrutiner (SOPar) som företagen måste ha för att uppfylla regelverket.
Meny:
Vi som utbildar har lång och praktisk erfarenhet av produktutveckling och de kvalitetssystem som gäller för CE-märkning, kosmetika och läkemedel. Kursen ger bra möjligheter till utvecklande dialoger.
Tid Måndagen den 17 november. Registrering och kaffe 09.00, slut 17.00
Plats: Lundqvis & LIndqivst. Klarabergsviadukten 90, centralt i Stockholm.
Ingår: Morgon- och eftermiddagskaffe med smarriga tilltugg. Lunch. Kursmaterial, SOPar.
Med utgångspunkt från den nya kosmetikförordningen och GMP ger Eviderm en överblick av vad som krävs för att utveckla och tillverka medicintekniska hudprodukter. Hur får man olika typer av godkännanden? Hur kan man ligga steget före och få nöjdare kunder?
Kursledare är Marie Lodén. Marie har flera internationella artiklar på området och har ansvarat för utvecklingen av externt godkända medicintekniska produkter. Marie är utsedd av Läkemedelsverket som QP (Qualified Person).
Tillsammans med Marie utbildar ingenjör Håkan Dahlqvist som har mångårig erfarenhet av medicinsk teknik, ledningssystem och riskanalyser. Håkan verkar som revisor och arbetar på uppdrag åt Intertek Certification och tidigare åt Bureau Veritas Certification. Håkan reviderar även GMP för kosmetika (via standard ISO 22716).
MENY
Importerar du kosmetika och är orolig att du inte har koll på regelverket? Eller är du en liten tillverkare av kosmetika och säljer under eget varumärke? Eller är du ny inom området och vill ha en snabbkurs?
Eviderm erbjuder en övergripande snabb-kurs i vad du bör tänka på för att inte hamna i blåsväder. Hur hanterar du produktutvecklingen? Val av ingredienser? Vi hjälper dig att hålla ordning på regelverket och styra bort från krångliga och tidsödande konflikter med leverantörer eller andra samarbetspartners.
Den interaktiva och dynamiska workshopen hålls på Eviderms lab i Solna, Bergshamra.
Program som du kan vara med och påverka:
Känslig för nya insikter? Ny angelägen temadag om våra myndigheters känslighet vad gäller marknadsföring och säkerhet. Dessutom om huden och forskarens känselspröt för att förstå allergi och sveda, samt konsumentens och företagens känslighet för opinion och saluförbud. Vi får också reflektera över nollvisionen och hur vadderad vi vill att vår verklighet ska vara.
Temadagen ger nya och viktiga insikter på hur kemikalier påverkar vårt inre och yttre. Det gör det enklare att vara steget före och motivera sina vägval.
Hudens och forskarens känselspröt:
Regelverken och Myndigheternas känslighet:
Programmet riktar sig till dig som är verksam inom området, som produktutvecklare, marknadsförare, hudforskare eller är regulatoriskt ansvarig.
Start kl 09.00 med registrering.
Föredragen startar 09.30, Avslut 17.00.
Plats Centralt Stockholm, Klarabergsviadukten 90, Lundqvist och Lindqivst.
Pris 4.800:-, plus moms.
OBS! Programmet kan komma att modifieras.
KONSUMENTEN
När får vi effekt av aktiva ingredienser? Hur djupt når nanopartiklar, kosmetika, medicinteknik och läkemedel?HUDEN
Torr av mjukgörande krämer? Nya kliniska data om skillnader mellan produkter.
Marie Loden, Docent, hudforskare, VD Eviderm Institute
Fuktbindare på hudens in- och utsida. Hur verkar hyaluronsyra?
Cathrine Alber, Doktorand – snart PhD, Malmö Högskola
Vad är nytt under solen? Om UV-filter, märkning och extra bra effekter!
Ulf Åkerström, Biomedicinare, produktutvecklingsexpert, Ulf Åkerström Consulting
Allergiframkallande ämnen i kosmetika – med fokus på konserveringsmedlet MI.
Kerem Yesar, Doktorand – snart PhD, Karolinska Institutet
REGELVERKEN
Den nya kosmetikförordningen; Inspektioner och import till EU.
Gunnar Wahlund, Civ ing, Kvalitets- och Regulatorykonsult, VD K.L.A.P.P.
Medicinteknik = Kortare tid till marknad än läkemedel samt mer möjligheter än kosmetika? Klassificering och regelverk.
Ann-Cathrin Jareman, Civilingenjör, Specialist Regulatory Affairs, VD Scandinavian Regulatory Services.
Hur fördelar vi ansvar? Vikten av tydliga avtal mellan CRO, tillverkare och distributörer.
Johan Rosengren, Jurist, Företagarna.
Kontraktstillverkare för kosmetika, medicinteknik och hudläkemedel i Sverige. Vem, vad & varför?
Marie Loden / Ulf Åkerström
Tid Registrering och kaffe 09.00, slut 17.00
Plats: Lundqvis & LIndqivst. Klarabergsviadukten 90, centralt i Stockholm.
Ingår: Morgon- och eftermiddagskaffe med smarriga tilltugg. Lunch. Kursmaterial.
Vad var bra?
Mest angeläget?
Nivå?
100% lagom nivå.
Helhet?
75% gav högsta betyg ”mycket bra” och 25% näst högsta ”ganska bra”
34 personer deltog under vårien i utbildningen om "Vad finns i krämerna och hur ska jag välja".
87% av deltagarna tyckte att svårighetsgraden på utbildningen var lagom. 10% tyckte att den var något för lätt och 3% tyckte att den var något för svår.
På en femgradig skala gav 74% högsta betyg på helheten (mycket bra), 22% tyckte att den var ganska bra, medan 6% tyckte att utbildningen var acceptabel. Det gav ett snittbetyg på 4,7 av 5 möjliga!
Den 17 oktober deltog 20 personer i utbildningen. Hälften av deltagarna tyckte att svårighetsgraden var lagom och andra hälften att utbildningen var något för lätt. Snittbetyget för helheten blev 4.3 på den femgradiga skalan. Intressanta dialoger och bra nätverkande!!
Kommentarer: "Mycket bra information och bra diskussioner", "Informativ, många olika perspektiv", "Aktuella ämnen", "Kul med konsumentaspekten och dom frågorna som uppstod"
Den 9 december 2013 var vi 18 deltagare och 69% gav högsta betyg "mycket bra" till kursdagen och resten 31% tyckte att dagen var "ganska bra"! Så Gunnar Wahlund och jag var nöjda!
På den förra medicinteknikkursen 19 mars 2012 så var vi 30 deltagare och 27 tyckte så här:
Vad var bra?
Nästan samtliga deltagarna berömde dagen för att den gav en bra överblick av området, att innehållet var intressant, välbalanserat, informativt och kopplade bra till verkligheten. Insikterna om produkterna, definitioner och deras klassificering var bra. Flera tyckte att det var hög och bra kunskapsnivå på föreläsarna. Grupparbetet uppskattades.
Temadagen rönte stort intresse och var nästan fullsatt! På den 5-gradiga skalan gav 71% av deltagarna högsta betyg "mycket bra" och övriga "ganska bra". Det betyder att medianen var 5! Om man försöker sig på ett medelvärde så blev det 4.7.
Det som uppskattades var inte helt oväntat föredragshållarna där bredden, infallsvinklarna, flödet, blandningen av leverantör&konsument nämndes som positivt av så gott som alla som svarade. Annat som uppmärksammades var att träffa folk i branschen, tillgängligheten, maten och arrangemanget som helhet. Någon tycker att vi driver utvecklingen framåt med stor respekt för olika kompetenser! Riktigt fint beröm alltså!
Eviderm Institute är ett konsultföretag som utvecklar produkter och skapar information om produkter för huden som kosmetika, hudläkemedel och medicinteknik. Vi finns i Solna.
Postadress: Bergshamra Allé 9, 17077 Solna. Besöksadress: Bockholmsvägen 1 (T-bana Bergshamra, södra uppgången, buss 503, 540).
E-post: marie.loden@eviderm.se Mobil: 0708285832
Org.nr. 556787-6908.
© 2009 Allt material på denna webbsida är skyddat enligt lagen om upphovsrätt.